در تاريكي راه مي رويم
فرزاد بهنام فرزاد بهنام

معرفی کتاب

 

 

جهان وطني و بخشايش - ژاك دريدا

ساختار شكني و يا همان به اصطلاح ديكانستراكشن از جمله ويژگي هاي هميشگي آثاري است كه ژاك دريدا فيلسوف معاصر و پسا مدرن فرانسوي پديد آورده است. او در آثارش كمابيش سعي مي كنداين مسئله از ياد نبرد و از جمله مي توان در ميان آثارش به اثر بي نظير "جهان وطني و بخشايش" اشاره كرد.

 

ژاك دريدا در جهان وطني و بخشايش سعي داردبه برخي سوالات كه ممكن است ذهن بشر را مشغول خود كرده باشد پاسخ گويد و از همين روست كه وقتي به تحليلي بديع از اين سوالات دست مي يابد در نهايت مي گويد: "ما در تاريكي راه مي رويم."

 

از اين رو مي توان جهان وطني و بخشايش را اثري دانست سراسر در تلاش جهت اينكه تناقضات ذهن بشري را به شكلي نو نمايان كند چرا كه اين اثر در واقع در راستاي سوالاتي است همچون: آيا مي توان كسي را مورد بخشايش قرار داد حتي اگر از ما طلب بخشايش نكند؟ در اين صورت با چه شرط و شروطي مي توان بخشيد؟

 

ژاك دريدا در جهان وطني و بخشايش به موضوعاتي سراسر متناقض از جمله جهان وطني، شهر هاي پناهندگي و بخشايش مي پردازد و دقيقا همين مفاهيم است كه دريدا آنها را مورد ساختار شكني قرار مي دهد از اين رو مي توان جهان وطني و بخشايش را اثري فلسفي و حكيمانه با رويه اي مذهبي قلمداد كرد و دليل آن هم اينكه در مورد مسائلي كه مي توان بخشيد و نمي توان مورد بخشش قرار داد و گناه كبيره بحث شده است "اساسا براي پيگيري سنت ابراهيمي، بخشايش بايد با دو امر فريد [singularity ] سروكار داشته باشد: گناهكار و قرباني" همچنين جهان وطني و بخشايش اثري است درباره ي جهان وطني و اينكه شهر هاي كلان بايد به داد پناهندگان برسند. بنابراين اين سوال را مطرح مي كند: آيا اميدي هست در شهر ها [قانون] مهمان نوازي اعمال شود؟ و پاسخ مي دهد كه حتي يك حكومت جهاني هم نمي تواند با توجه به پيمان نامه ها و مقاوله نامه ها امور را مرتب و منظم كند.

 

سر انجام اينكه فيلسوف عدالت پيشه ي ما، ژاك دريدا در جهان وطني و بخشايش به آنچه دغدغه خود در رابطه با جهان وطني و موج پناهندگان و امر محال بخشايش مي نامد توجه كرده است. چون هيچ اميدي باز نمي يابد به راه رفتن در تاريكي مي انديشد. جهان وطني و بخشايش را امير هوشنگ افتخاري راد ترجمه كرده است و آن را تقديم كرده است به هيچكس.

 

 


February 12th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
معرفی و نقد کتب